1

    W piątek 24 lutego br. sala lekcyjna kl. IV a zamieniła się w salę rozpraw, a uczniowie, wraz ze swoją nauczycielką języka polskiego, wzięli udział w rozprawie sądowej. Ta nietypowa lekcja z wykorzystaniem dramy stanowiła podsumowanie pracy z lekturą pt. „Pinokio”, której autorem jest C. Collodi.

   Na ławie oskarżonych zasiadł Pinokio – główny bohater naszej lektury. Pajacowi postawiono kilka zarzutów, m.in. niewłaściwe zachowanie wobec ojca, działanie na niekorzyść Wróżki, ucieczka z domu oraz lekceważenie obowiązków szkolnych. Celem rozprawy było ustalenie, czy Pinokio zasłużył na to, aby stać się prawdziwym chłopcem.

    Podczas rozprawy sędzia, prokurator oraz obrońcy przesłuchali samego oskarżonego jak i powołanych świadków (Dżepetta, Lisa, Kota, Wróżkę, Gadającego Świerszcza, Knota, psa Alidora, Majstra Wiśnię, Ogniojada, Rekina). Przebieg rozprawy można uznać za burzliwy. Uczniowie doskonale wczuli się w przydzielone role, udowadniając przy tym świetną znajomość lektury. Znakomicie przygotowana pani prokurator na każdym kroku wskazywała błędy, które popełnił pajac, zwracając uwagę na jego lenistwo, lekkomyślność, naiwność
i kłamstwa. Oczywiście obrońcy Pinokia stanęli na wysokości zadania. Panowie mieli mocne argumenty, które jasno wskazywały na dobro, jakie pajacyk wyświadczył innym i podkreślali jego chęć zmiany w chłopca. Mowy końcowe prokuratora i obrońcy były rzeczowe, zwięzłe
i jednocześnie emocjonujące. Na zakończenie rozprawy sędzia, w którego wcieliła się pani Beata Jaworska, ogłosił wyrok. Sędzia oczywiście wziął pod uwagę negatywne zachowania pajaca, ale zauważył też, że Pinokio dążył do zmiany i wyraził skruchę. Sędzia uniewinnił Pinokia, podając w uzasadnieniu, że każdy może popełnić błędy, jednak ważne, że chce się zmienić.

    Jak widać praca z lekturą nie musi być nudna. Lekcja w sali sądowej była nie tylko wspaniałą okazją do poznania pracy sądu, ale pozwoliła również uczniom poznać, czym są normy społeczne, by w przyszłości zdawali sobie sprawę z konsekwencji w przypadku ich złamania. Ponadto uczniowie uczyli się zabierać publicznie głos i argumentować swoje zdanie. Każdy z nich miał okazję zabrać głos w sprawie i ocenić bohatera.

Galeria